توصیه‌های ورزشی برای سالمندان


توصیه‌های ورزشی برای سالمندان - تصویر 1

جراح و متخصص استخوان و مفاصل گفت: پله، چهار زانو و دو زانو نشستن و پیاده روی در سربالایی، سرپایینی و مناطق ناهموار از جمله مواردی است که افراد در میانسالی و سالمندی باید از آن بپرهیزند.

هاشم حسینی فر اظهار داشت: درد زانو یکی از مشکلات شایع در سنین بالای 45 سال است که همراه با مشکلات آرتروز می تواند فرد را از فعالیت های روزمره منع کند و تمام زندگی شخصی افراد را درگیر کند.

جراح و متخصص استخوان و مفاصل گفت: مهمترین نکته پیشنهادی به این افراد، تغییر در شیوه زندگی و پرهیز از انجام حرکت های شدید، ناگهانی و غیر معمول در ناحیه زانو و مچ پاست.

این متخصص ارتوپدی تصریح کرد: افراد میانسال باید از نشستن در وضعیت هایی که نیاز به خم کردن زانو دارد نظیر چهار زانو و دو زانو نشستن خودداری کنند. توصیه می شود حتی الامکان روی زانو ننشینند و از مبل و صندلی برای نشستن استفاده کنند؛ همچنین سرویس بهداشتی فرنگی به کار ببرند.

توصیه های ورزشی برای سالمندان

جراح و متخصص استخوان و مفاصل ادامه داد: ورزش و پیاده روی از جمله مواردی است که افراد باید مدت زمانی را در فعالیت های روزمره خود به آن اختصاص دهند؛ پیاده روی باید در سطح صاف انجام گیرد و از پیاده روی در سربالایی، سرپایینی و مناطق ناهموار پرهیز شود.

وی گفت: این افراد باید تا حدی پیاده روی کنند که به درد در ناحیه زانو و مچ پا دچار نشوند و به طور معمول 20 دقیقه پیاده روی روزانه کافی است.

این متخصص ارتوپدی گفت:افراد میانسال و سالمند باید حتی الامکان کمتر از پله استفاده کنند و در موارد ابتلا به درد شدید در ناحیه زانو، پشت میز نماز بخوانند.

جراح و متخصص استخوان و مفاصل تصریح کرد: افراد باید کفش های مناسب بپوشند چرا که پوشیدن صندل، دمپایی و کفش هایی که کف لغزنده دارند می تواند خطر ساز باشد؛ همچنین کفش های سفت و خشک نیز نپوشند و دقت داشته باشند که کفش مورد استفاده شان مانع حرکت طبیعی مچ پا نشود.

وی آب درمانی را به عنوان ورزشی مفید برای این گروه سنی عنوان کرد و گفت: پیاده روی در آب برای افراد میانسال و سالمند مفید است چرا که این افراد بیشتر به مشکلات ستون فقرات و زانو گرفتار هستند.

جراح و متخصص استخوان و مفاصل، انجام بعضی ورزش ها را مفید دانست و گفت: افراد می توانند با انجام این حرکت ها تا حدی به تقویت عضلات خود کمک کنند.

متخصص ارتوپدی تشریح کرد: فرد باید روی زمین به صورت دراز کش بخوابد و یک پا را در صورتی که زانو خم نشود کاملاً از زمین بلند کرده و 10 ثانیه نگه دارد و این حرکت را برای پای بعدی نیز انجام دهد و این حرکت را روزانه 30 تا 40 بار انجام دهد تا عضلات ران تقویت شود.

وی ادامه داد: حرکت بعدی این است که در همان حالت دراز کش، زانو و پا به صورت مستقیم روی زمین قرار گیرد و آن گاه سر انگشتان پا به سمت بدن متمایل شود و چند ثانیه در این حالت باقی بماند و این حرکت نیز 30 تا 40 بار در روز تکرار شود که این حرکت نیز موجب تقویت عضلات ران می شود.

جراح و متخصص استخوان و مفاصل تصریح کرد: افراد باید حرکت های ورزشی را به تدریج شروع کرده و کم کم افزایش دهند و از زیاده روی در انجام آن بپرهیزند.

متخصص ارتوپدی تأکید کرد: استفاده از عصا می تواند 20 تا 30 درصد وزن بدن را از زانو بردارد که این امر می تواند در پیشگیری از پیشرفت آرتروز مؤثر باشد.

گردآوری: مجله اینترنتی پارسی وان

منبع: سلامت نیوز

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه