تکنیک های تنفسی در زایمان طبیعی

تکنیک های تنفس در زایمان

تنفس چه کمکی در زایمان می کند؟

تنفس درست و منظم در طی زایمان میزان اکسیژن لازم برای شما و نوزاد به حداکثر خواهد رساند. تکنیک‌های تنفس می‌تواند به شما کمک کند تا انقباضات را بهتر تحمل کرده و عملکرد وضعیت بدن‌تان بهتر باشد.
با استفاده از روش‌های تمدد اعصاب مانند تنفس صحیح، می‌توان خطرات احتمالی هنگام زایمان طبیعی را که به سزارین ختم می‌شود، کاهش داد. اگر شما بدانید زمانی‌که کنترل تنفس خود را از دست بدهید چه اتفاقی می‌افتد؛ به راحتی می‌توانید درک کنید که تنفس ریتمیک چقدر می‌تواند به شما در بهبود زایمان کمک کند. با آغاز درد زایمان شما ناخودآگاه وحشت زده می‌شوید؛ نفس‌های‌تان کم و سریع شده، شانه‌های‌تان به سمت گوش‌ها کشیده می‌شود. شما در گردن و شانه‌ها احساس سفت شدن و گرفتگی خواهید کرد. هر قدر بیشتر بترسید، تنفس‌تان سریع‌تر می‌شود و هوای بیشتری وارد ریه‌های‌تان خواهد شد به عبارت دیگر تنفس شما به شکل نفس نفس زدن درمی‌آید.

تنفس همراه ترس، سبب کاهش میزان اکسیژن در بدن‌تان می‌شود، در حالی‌که شما و نوزادتان شدیدا به اکسیژن نیازمندید. احساس می‌کنید سرتان سبک شده و خارج از کنترل شماست. انگشتان دست سوزن سوزن می‌شود و دهان شروع به بی حس شدن می‌کند.
تنفس با وحشت، یک واکنش معمولی است که در شرایط استرس زا یا ترسناک رخ می‌دهد. این مسئله طبیعی است ولی بدن نمی تواند برای مدت طولانی بدون خستگی در این حالت بماند. هدف شما باید این باشد که انرژی خود را تا جایی که می‌توانید حفظ کنید تا اکسیژن فراوان برای کمک به زایمان نوزادتان وجود داشته باشد. تنفس منظم می‌تواند به انجام زایمانی راحت منجر شود.

بهترین الگوهای تنفس برای زایمان طبیعی چیست؟

سعی کنید چشم‌های‌تان را برای لحظاتی ببندید و برای لحظاتی روی نفس کشیدن‌تان تمرکز کنید تا بتوانید یک تنفس موزون را انجام دهید و متوجه چگونگی آن شوید. روی دم و بازدم متمرکز شوید به صورتی که دم را داخل ریه‌ها چند ثانیه نگه دارید و بعد عمل بازدم (خروج هوا) را انجام دهید. این تمرین باید به صورتی باشد که به تدریج ثانیه‌های نگه داشتن دم را بیشتر کنید.
خیلی مهم است که شما بتوانید روند تنفس ریتمیک و منظم را حفظ کنید. دقت داشته باشید که دم را بیش از اندازه نگه ندارید و نفس‌تان را زیادی حبس نکنید. خارج کردن هوا (بازدم) باید عمیق‌تر و طولانی‌تر از دم باشد.
هنگامی که بدن‌تان شروع به انقباضات قوی کرد، تنفس‌تان کوتاه‌تر خواهد شد. تا زمانی که تنفس شما تبد��ل به نفس نفس زدن همراه وحشت و ترس نشود، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.
چه روش‌هایی ویژه‌ای را می‌توانید به کار بگیرید؟
در دوران بارداری سعی بر انجام تکنیک‌های تنفسی و آرمش بخش کنید. اگر از این روش‌ها استفاده کنید می‌توانید در زمان زایمان از آن‌ها بهره‌مند شوید. راهکارهای زیر را بخوانید:
به کلمه "آرامش داشتن" فکر کنید. این دو واژه است " آرامش" و "داشتن". همانطور که تمرین تنفس می‌کنید به واژه آرامش بیندیشید و سپس به داشتن آن فکر کنید یعنی همان لغت "داشتن" اجازه ندهید ذهن‌تان از مفهوم این واژه بیرون برود و به چیزهای دیگر فکر کند. هنگامی که نفس‌تان را بیرون می‌دهید، سعی کنید هر گونه تنشی را از بدن‌تان خارج کنید. تمرکز کنید روی عضلاتی که می‌دانید در استرس قرار دارند. زمانی که بازدم را خارج می‌کنید به واژه داشتن آرامش و مراقبت از خودتان فکر کنید.

نفس‌های‌تان را بشمارید. همانطور که نفس‌تان را داخل می‌دهید به آرامی از سه تا چهار یا هر عددی که برای‌تان راحت‌تر است، بشمارید. این روش را چندبار تکرار کنید. شاید با شمارش نفس‌های‌تان احساس راحتی بیشتری کنید.
سعی کنید از طریق بینی، هوا را داخل دهید و از دهان خارج کنید. دهان خود را در وضعیتی راحت نگه دارید مانند "آه" کشیدن. شما نباید صدایی را هنگام بازدم ایجاد کنید. در زمان زایمان شما میان انقباضات نیاز به نوشیدن جرعه‌های آب برای جلوگیری از خشک شدن دهان‌تان دارید. در تمرین‌ها می‌توانید این مساله را نیز مد نظر داشته باشید.

تکنیک های تنفس در زایمان

همسرتان چه کمکی می‌تواند کند؟

زمانی که بدن زن باردار شروع به انقباضات قوی می‌کند، آرامش داشتن و تنفس منظم ساده نیست. همچنین ممکن است احساس خستگی زیادی کند و حس کند این درد پایانی ندارد. این درست جایی است که زن نیاز به حضور شوهرش دارد. او می‌تواند به همسرش کمک کند تا تنفس خود را کنترل و منظم نگه دارد. نیاز است با او تماس چشمی برقرار کنید، دستش را بگیرید یا دست‌تان را به آرامی روی شانه‌های او بگذارید. شوهر می‌تواند الگوهای تنفسی را همراه همسر خود انجام دهد و او را متوجه وضعیت تنفس منظم کند. بهتر است تمرینات تنفسی در دوران بارداری را زن و شوهر با هم انجام دهند تا در این زمان مرد بتواند همسرش را یاری کند.
این احساس شاید در زمان زایمان برای هر دوی شما عجیب و غریب باشد یا در حضور پزشک احساس خجالت کنید. با این حال حضور شوهر و کمک به تنفس صحیح و ریتمیک زن، به روند بهبود زایمان کمک جدی خواهد کرد.

تنفس و فشار برای چیست؟

در طول مرحله دوم زایمان، شما در حال فشار برای خروج نوزاد هستید. این فشارها را ادامه دهید،‌ شما در هر انقباض نیاز به چند فشار دارید تا زمانی که نوزاد خارج شود. در این میان بین انقباضات نیاز به تنفس دارید،‌ به طور خلاصه سه تا پنج بار در هر انقباض نیاز به تنفس عمیق و صحیح دارید. تا جایی که ممکن است نگه داشتن نفس‌ و قرار دادن چانه به قفسه سینه، در طول فشارها، توصیه نمی‌شود. البته هیچ مدرکی وجود ندارد که این حالت به نفع یا ضرر شما یا نوزادتان است.
فشارهای وارد شده در زایمان طبیعی به لگن خاصره، ممکن است برای کسانی که پیش از این دچار مشکلات مثانه بوده‌اند، مفید باشد و تا مدت‌ها آن‌ها از بروز دوباره بیماری، حفظ شوند.
حبس کردن نفس با فشارهای طولانی مدت ممکن است بر نوزاد شما اثر منفی بگذارد، پس این دلیل را هم مدنظر قرار دهید تا حتما در دوران بارداری تکنیک های تنفسی را به کار گیرید. اگر شما به درستی نفس نکشید، فشار طولانی‌تر از 5 یا 6 ثانیه، بر میزان مورد نیاز اکسیژن نوزاد شما اثر می‌گذارد. این مساله شاید دلیلی برای زایمان طولانی‌تر و خروج دیرتر نوزاد شود که این می‌تواند برای نوزاد مفید نباشد.

اگر شما بی حسی اپیدورال داشتید، چه باید کنید؟

اگر شما با بی حسی موضعی (اپیدورال) تصمیم به زایمان داشتید، باید حداقل یک ساعت قبل از متسع شدن و فشار، این کار انجام شود. آمپول‌های بی‌حسی نباید زمانی که سر نوزاد قابل مشاهده است یا شما تمایل به فشار شدید دارید،‌ تزریق شود.
اگر شما هنوز هم می‌توانید درد را تحمل کنید یا نمی‌توانید به پزشک بگویید که در مرحله فشار هستید، آرامش خود را حفظ کنید. پزشک یا ماما، شروع انقباضات را به شما اطلاع خواهد داد. تکنیک‌های تنفسی را به یاد بیاورید و تا پنج بشمارید و دوباره فشار را آغاز کنید. شما نیاز به یک فشار زیاد با تنفس صحیح دارید تا نوزادتان خارج شود.

چه زمانی باید فشار را آغاز کنید؟

ممکن است قبل از این‌که دهانه رحم به طور کامل باز شود، شما احساس نیاز به فشار کنید. این مسئله بستگی به وضعیت دهانه رحم دارد و ماما زمان شروع فشار را به شما می‌گوید. گاهی دهانه رحم (سرویکس) نیاز به زمان زیادی برای باز شدن دارد و مقاومت کردن می‌تواند شرایط را بسیار دشوارتر کند. گاهی نیاز است موقعیت و حالت خود را تغییر دهید؛ شاید پزشک بگوید به سمت دیگری بچرخید یا چهاردست و پا روی زمین قرار بگیرید و زانوهای‌تان را روی زمین بگذارید، گونه‌تان را مانند حالت استراحت روی زمین بگذارید و باسن روی هوا بماند. در این حالت، هنگامی که انقباض شروع می‌شود، چهار نفس کوتاه بکشید و سپس نفس‌ها را سریع‌تر کنید و تعداد آن را بیشتر کنید. سعی کنید از تکرار عبارت " من نباید فشار بیاورم" در زمان تنفس خودداری کنید و به صورت معمول تنفس منظم بین انقباضات را آغاز کنید.

همچنین مطلب زایمان طبیعی را اینجا مشاهده کنید.

برای مشاهده صفحات بعد بر روی تصویر هر صفحه کلیک نمایید.
  • تکنیک های تنفس در زایمان
  • تکنیک های تنفس در زایمان
کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه